Veľa majiteľov a realitných maklérov si kladie dnes otázku „ako lepšie zviditeľniť práve moju nehnuteľnosť“ ? Ako zaujať a osloviť publikum aj celkom obyčajnou ponukou? Alebo tiež moderné predajné nástroje, do ktorých sa oplatí zainvestovať. V tejto sérii článkov sa Vám budem snažiť odprezentovať nástroje, ktoré môžu pomôcť k rýchlejšiemu a výhodnejšiemu predaju práve Vašej nehnuteľnosti!
Zvyk
Kvalitná prezentácia nie je dnes len o peknom titulku a maklérovi s kravatou a parfémom. Píše sa rok 2021 a každú chvíľu tu máme prelomové novinky, či už v stavebníctve, marketingu, alebo v moderných technológiách v obchode a komunikácii, ktorým sa budem venovať.
Pri každej serióznej prezentácii stále platí zaužívaná tradícia – kvalitne spracované fotografie odborným fotografom so zrkadlovkou a správnym širokouhlým objektívom. Dôležitý je odborný a presný výklad parametrov nehnuteľnosti podporený ústretovou komunikáciou, s pokorou a rešpektom.
Pokrok a nástroje
Vo všeobecnosti je známe, že vývoj nie je možné zastaviť. Jediný spôsob, ako udržať tempo, je -prispôsobiť sa trendu.
Ak nám sú vyššie zmienené postupy veľmi dobre známe, pozrime sa, kam sa môžeme posunúť. Väčšina z týchto nástrojov sa využíva hlavne pri predaji, ale dá sa vhodne a primerane aplikovať aj na prenajímané nehnuteľnosti.
Rád by som spomenul aktuálnu situáciu vo svete s pandémiou, ktorá má dopad taktiež na realitný trh. V rámci obmedzenia voľného pohybu a zachovania bezpečnosti pri obhliadkach, sú tieto nástroje vhodným pomocníkom pre záujemcu, ktorý si môže pozrieť plnohodnotne ponuku v plnej kráse – aj z pohodlia domova.
3D Obhliadka
Virtuálna realita alebo úvod do vstupných nástrojov využívajúcich 3 – rozmerný efekt, umožňujúci reálne zobrazenie a možnosť sa poprechádzať po nehnuteľnosti z inej perspektívy, z pohodlia obrazovky. Najčastejšie využívaná je interaktívna 3D obhliadka pomocou vyvinutého programu systému Matterport, kde je priestor zachytený špeciálnou kamerou a laserovým zameriavačom.Toto zariadenie putuje po jednotlivých bodoch v miestnostiach, na ktorých sa zachytáva 360° záber okolo seba. Následne po vyhotovení je možné kliknutím na jednotlivé body absolvovať virtuálnu návštevu v reálnom čase. Ďalej je možné vytvoriť 3D model „Dollhouse“ ktorý poskytuje 360° záber a komplexné usporiadanie celej nehnuteľnosti z nadhľadu. Podobným je tiež 3D pôdorys, ktorý je vytvorený tou istou technológiou a vie oboznámiť s reálnou výmerou miestností a priečok. Ako čerešničku vieme doplniť aj odkaz na zábery „Streetview“ čo v preklade znamená pohľad z ulice, ktorý nám zabezpečuje moderný pomocník Google, prostredníctvom zdokumentovaných snímok máp (Googlemaps).
Prezentačné video
V tomto prípade chceme profesionálne pripraveným videom zaujať v takom rozsahu, aby sme vzbudili záujem o osobnú obhliadku. Video ukážka zachytáva celý exteriér a interiér nehnuteľnosti. Vo videu môže vystupovať aj samotný maklér, ktorý spomenie zopár zaujímavých a kľúčových faktov k ponuke, ale zároveň neprezradí všetko. Tromfy si nechá na osobné stretnutie. Tu platí zaužívané pravidlo: menej je viac. Znamená to, že video by malo trvať od 1 do maximálne 3 minút. Snažíme sa veľa ukázať, ale zároveň záujemcu nezahlcujeme nepodstatnými informáciami a zábermi. Pre unikátny zážitok z videa je vhodné v exteriéri použiť lietajúci dron s kamerou, na zachytenie vtáčieho pohľadu pozemku a parciel, susedstva a samotnej lokality. Tento produkt sa dá prirovnať k „traileru“ alebo dokrútke na nový film, ktorý sa čoskoro má premietať na obrazovkách.
Pripájam názorné ukážky pre varianty rodinného domu aj bytu.
Vizualizácia
Metóda založená na vytvorení vizuálneho návrhu priestoru nehnuteľnosti, ktorý je zvyčajne vytvorený architektom alebo interiérovým dizajnérom. Záujemcom ponúkneme návrh realizácie, na základe ktorej vznikne niečo nové a atraktívne. Tento spôsob je najviac využiteľný v prípade predaja nehnuteľnosti v pôvodnom stave, holo-priestore alebo pri rozsiahlej rekonštrukcii, ktorá zahŕňa aj zmenu dispozície a priečok, prípadne zlúčenie viacerých obytných jednotiek do jedného celku. V digitálnom zobrazení je možné pohybovať sa v priestore a okrem stavebných úprav je možné zahrnúť aj konkrétne vybavenie obytného priestoru. Pri prezentácii vizualizácie je možné použiť aj 3D Okuliare, ktoré prenesú diváka priamo do priestoru a zabezpečia tak ešte skutočnejší pocit navrhovaného projektu. Výhodou je mať k dispozícii aj orientačnú kalkuláciu danej realizácie, aby si vedel potencionálny záujemca zrátať dodatočné výdavky v rámci rozpočtu.
Open House
Spôsob „otvoreného domu“ má pôvod v Amerike, kde sa aplikuje na väčšinu priestranných nehnuteľností, či už domov alebo apartmánov. V zásade sa jedná o spoločnú obhliadku, keď predajca oboznámi záujemcov s časom, kedy si môžu prísť nehnuteľnosť pozrieť. Čaro je v tom, že príde viacero záujemcov naraz, čím sa vytvára zaujímavé konkurenčné prostredie a zároveň sa predajca snaží vyvolať emóciu. Počas celého času obhliadky je na návštevníkov nachystaný bufet s občerstvením, v priestore sú zapracované rekvizity na priblíženie pocitu z bývania, a takisto sa v ňom môže pohybovať ľudský komparz, ktorý má zohrávať určitú úlohu, podľa dohody s predajcom. Ideálne pre veľké rodinné domy a usadlosti alebo veľkometrážne, viacposchodové apartmány.
Zahraničie
Keďže väčšina týchto moderných nástrojov pochádza práve zo západu a z technologicky vyspelejších krajín, osobne vnímam jeden veľký rozdiel medzi realitným trhom na Slovensku a v ostatných rozvinutých európskych krajinách alebo v USA. Hovorí sa, že realitný trh v iných krajinách je popredu, a je vyspelejší v porovanní s naším. Spomína sa to z dôvodu nielen technologického pokroku, ale aj z celkovej verejnej mienky o kvalite realitnej činnosti a odbornosti realitných sprostredkovateľov. Nemusíme chodiť ďaleko, stačí, keď navštívime našich veľmi blízkych susedov z Českej Republiky. Tieto časovo-pokrokové rozdiely sa môžu postupom času v priebehu rokov skracovať, v čom zohráva hlavnú úlohu štát, pomocou zákonov a legislatívy, informatizácie a všeobecného rozhľadu verejnosti. Bývanie bolo vždy nedostatkovou komoditou z hľadiska hodnoty. Dnes je na niektorých lokálnych realitných trhoch tento nedostatok ešte posilnený fyzickou absenciou nehnuteľností, čoho príkladom je aj Bratislava. Na trhu, kde sa stretáva ponuka s dopytom po nehnuteľnostiach, je momentálne dlhodobý nedostatok bývania, čo má za následok trh predávajúceho, čím je predávajúci vo výhode a určuje si všeobecne lepšie podmienky. Táto skutočnosť taktiež umožňuje predávať nehnuteľnosti, ktoré sú podpriemerne prezentované, a napriek tomu majú šancu uspieť v predaji. Tento jav je spôsobený hlavne nerovnováhou na trhu. Vo vyspelejších metropolách je skôr raritou. Z tohto vyplýva fakt, že na pokrokových realitných trhoch sú predajcovia prirodzene nútení efektívnejšie využívať technológie a podporné nástroje predaja.
Homestaging
Tento spôsob vizuálnej úpravy nehnuteľnosti je neoddeliteľnou súčasťou procesu akejkoľvek prezentácie. Nehnuteľnosť je vhodné či už pred jednoduchým fotením alebo detailným videom vhodne pripraviť. Pod týmto pojmom sa nám viacerým vyjaví kompletná transformácia priestoru na iný, lepší, dokonca až tak, že ho nie je možné stotožniť s tým pôvodným. Základom je poriadok, usporiadanie vybavenia, prípadne dočasné vyhodenie vecí a odstránenie vizuálneho „smogu“. Všetkého veľa škodí a to platí aj v tomto prípade. Nehnuteľnosť musí pri fyzickej obhliadke pôsobiť v rovnakej podobe ako na fotkách a videu. Ak to s premenou nepreženieme, nemusíme sa báť, že návštevníci budú pri obhliadke sklamaní, práve vzhľadom k ich pôvodnej predstave. Dôležité je prezentovať priestor v tom najlepšom svetle a zároveň zachovať reálne, čisté línie.
Využitie v praxi
Veľkou výhodou podporných nástrojov predaja je ich prispôsobivosť na jednotlivé kanály a takisto podpora marketingu v rámci internetu a sociálnych sietí. Vysoká interakcia s videom alebo 3D – prehliadkou vie zaujať aj tých, ktorí by bez nej ponuku nezachytili. Efektívne je tiež využitie reklamy pomocou propagácie realitnej spoločnosti, makléra a hlavne produktu samotného. Platformy ako Facebook, Instagram, Google, Youtube a tiež Linkedin nám poskytujú vo väčšine prípadov bezplatné útočisko na „klientov“. Systémy, akými dnes tieto svetové spoločnosti vyhodnocujú dáta používateľov a na základe ktorých im odporúčajú napríklad aj náš produkt, vieme využiť v náš prospech. Samozrejme, v rámci etických noriem. Vďaka jedinému kliku na video sa vie záujemca dostať napríklad na webstránku našej realitnej kancelárie, „fanpage makléra“ alebo inú nehnuteľnosťz našej celkovej ponuky. Cieľom nie je len zaujať jednou konkrétnou ponukou, ale na základe jedinečnej prezentácie vzbudiť ďalší záujem o „ vhodnú ponuku“ , resp. o možnú spoluprácu v budúcnosti.
V závere by som rád spomenul, že určite je vhodné zvážiť investíciu do niektorých technológii. Samozrejme, treba brať do úvahy rozpočet, respektíve odmenu, ktorá nám v prípade úspešného predaja nehnuteľnosti prináleží. Pri drahších nehnuteľnostiach by mala byť nadštandardná prezentácia samozrejmosťou, avšak odporúčam aplikáciu aj na celkom „bežné“, už len kvôli vlastnej vizitke. Koniec koncov, na predaj kvalitne pripravená a odprezentovaná nehnuteľnosť vie zaujať širšie spektrum reálnych záujemcov, šetrí čas bez zbytočných „turistov“ a vo finále dokáže priniesť vyššiu kúpnu cenu, čo sa odzrkadlí na spokojnosti majiteľa aj makléra samotného.